Jeg har efterhånden tjent som ekspedient siden midten af januar i den lille, men frygteligt hyggelige helsekostforretning kaldet Ganefryd, som ligger midt inde i hjertet af Aarhus og skiller sig ud fra alskens high-street butikker ved sin tætpakkethed på meget lidt plads, duften af dadelkonfekt og udvalg af tofu(jeg nævner i flæng tofupølser, tofuost, tofuschnitzel, marineret tofu, og tofupølser på dåse(samt endnu flere ting)) - dog også på sit udvalg af sojamælk, peanutbutter, bønner, kosttilskud og økologisk Søborgård-sodavand. Vi har selvfølgelig også mange andre spændende(og sommetider specielle) varer i Ganefryd, og jeg kan ret så godt lide at arbejde der. I Ganefryd er det tilladt at have næsepiercing, du bliver tilbedt, hvis du har specielle behov i form af eksempelvis duft-, gluten-, mælke- eller nødde-allergi, og der bliver småsludret adskillige gange i løbet af en arbejdsdag.
Samtidig har jeg også erfaret en hel del i mit korte liv som butiksassistent, fra hvilke I vil få et lille udpluk af i dag:
- Det er ikke lige sådan at udskrive en bon med vores kasseapparat. Skal man trykke F4, Enter, F4, Enter eller hvad? Hver gang jeg skal udskrive en bon, bliver jeg letter panisk, dels fordi bonen ved det ene kasseapparat bliver afsindigt lang, og dels fordi jeg endnu ikke har fundet ud af, om min måde at udskrive bon på er rigtig.
- Der findes mennesker i denne verden, som jeg aldrig troede, jeg skulle møde. Kender du måske nogen, der lider af ekstrem duftallergi, svær gigt, elektronikallergi og desuden konsekvent har rød næse og bærer fleece-pandebånd? Det gør jeg nu.
- Man må altså lære at kende forskel på sine grøntsager, når man, som jeg, arbejder i en helsebutik. Hvad gør man, når man ikke kan huske navnet - og dermed prisen - på en grøntsag(og desuden ikke ønsker at virke ubegavet) eller forskellen på priserne af de forskellige æblesorter?
- Dadelkonfekt sætter sig her, der og alle vegne og hvirvler let ned på gulvet, på tøjet og i ansigtet. Da jeg for første gang skulle gøre rent i konfektrummet selv, endte jeg næsten med at hyperventilere af frygt for ikke at nå at gøre rummet helt rent, inden vi lukkede.
- Der findes tre slags kunder i Ganefryd(stort set); den sure, som jeg mødte et par stykker af i går, der helst ikke venter på nye ekspedienters slåskamp med kassens indviklede systemer og helst ikke klemmer et smil ud mellem læberne. Så findes der den almene kunde, som opfører sig ganske normalt. Og slutteligt findes der den til tider overgearede kunde, som ofte er så positiv, glad og åben, at man vitterligt kan undre sig over, hvilken planet vedkommende kommer fra, og om vedkommende mon ikke har opdaget, at det står ned i stænger udenfor. Denne kunde er der heldigvis mange af, og de har en helt speciel plads i mit hjerte, siden de bærer umådeligt godt over med diverse (tekniske) vanskeligheder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Tusind tak, fordi du tager dig tid til at sende en kommentar!